Als de visie en de waarden van het Integraal  Beleidskader realiteit worden is dat iets waar Dijk en Waard echt trots op kan zijn. Naast de genoemde doelstellingen zal dan zeker ook het vertrouwen in elkaar en de politiek toenemen, doordat het samen met inwoners en partners tot stand gaat komen.

Het belang van het sociaal domein is niet te onderschatten voor de leefbaarheid van Dijk en Waard. Een goede zorg en ondersteuning, participatie en welzijn dragen bij aan een gezonde en vitale inclusieve samenleving waarin alle inwoners meetellen. Naast medische zorg draagt ook het voorkomen en oplossen van problemen zoals woningnood, schulden en eenzaamheid belangrijk bij aan gezondheid.

Het is in alle opzichten van groot belang om de weg op te gaan van minder zorg naar meer gezondheid, waarbij preventie een gewichtige plaats heeft. De samenwerking zou naast de genoemde maatschappelijke organisaties uitgebreid kunnen worden met scholen en vooral de eerstelijnszorg, die vaak niet op de hoogte zijn van de mogelijkheden. Ook de inrichting van wijken met groen en bewegingsmogelijkheden kan bijdragen aan meer gezondheid. Op het gebied van preventie hebben de zorgverzekeringsmaatschappijen hetzelfde doel. Wellicht kan met hen intensiever worden samengewerkt. Is de wethouder dat met ons eens?

Helaas bevindt het sociale  domein zich in zwaar weer en er is nog meer slecht weer op komst:

  1. De financiële teruggang in 2026.
  2. Ondanks de verzachting van de bezuinigingen die zijn overeengekomen moet er wel bezuinigd worden op de jeugdzorg.
  3. Het rapport van de rekenkamer geeft een vernietigend oordeel over de jeugdzorg en geeft aan dat ook de gemeenten geen leiding nemen bij het oplossen van de “onoverzichtelijke en onwerkbare” situatie zonder zicht op structurele verbetering. Welke kinderen in Dijk en waard worden hiervan de dupe. Kinderen van ouders met hogere inkomens krijgen makkelijk lichte hulp, terwijl lijdende kinderen met ernstige soms meervoudige problemen op wachtlijsten worden geplaatst, omdat deze hulp veel duurder is.
  4. Het dreigende personeelstekort bij de wijkverpleging die de zorg voor o.a. demente ouderen straks niet meer aankunnen.
  5. Het personeelstekort bij de gemeentelijke organisatie, met alle gevolgen van dien.
  6. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau worden burgers overvraagd. Gaat dat de samenredzaamheid en mantelzorg beperken?
  7. Gezondheidszorg staat op wankelen. Is in Nederland zwak en te kwetsbaar. Volgens de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving wordt er “schokkend weinig aan publieke gezondheidszorg uitgegeven”.

Niet alles zal kunnen en er zullen prioriteiten moeten worden gesteld.
Hoe wordt de verhouding preventie en zorg bepaald.

Moeilijk te overzien valt in welke mate bv de volgende problemen kunnen worden aangepakt:

- Kindermishandeling
- Eenzaamheid
- Suïcide onder jeugdigen
- Toenemende discriminatie LHBT
- Jeugdcriminaliteit
- Jeugdzorg 18+

En hoe de raad hier invloed op kan uitoefenen.

Deze vraag is mede ingegeven omdat volgens het rapport uit 2020 van de Raad voor het openbaar bestuur de gemeenteraden over het algemeen te weinig een sturende rol pakken.

Het Integraal  Beleidskader wordt straks verder uitgewerkt in beleidsregels en uitvoeringsplannen, die worden vastgesteld door het college. De wethouder heeft bij de beeldbepalende behandeling gemeld dat er nog veel naar de raad zal komen, maar wat is het moment dat eerder genoemde keuzes worden gemaakt.

Verder zal bij de begrotingsbehandeling duidelijk moeten worden welke indicatoren en welke kwantitatieve en kwalitatieve informatie de raad nodig heeft om haar controlerende taak goed uit te kunnen oefenen.

Tenslotte blijft onze belangrijkste boodschap:

GroenLinks Dijk en Waard hoopt van harte dat dit mooie en ambitieuze kader op papier, waargemaakt kan worden in de praktijk.