'Ik heb genoten van 3 dagen schaatsen', aldus Klaas Zwart, fractievoorzitter van GroenLinks in Langedijk. 'Het weer deed natuurlijk volop mee en -het blijkt wel weer- de omgeving van Langedijk is prachtig!'

We vinden Klaas enthousiast schaatsend achter de Allemanskerk in Oudkarspel. Toch nog even tijd voor serieuze zaken, zoals klimaatverandering.
Kijkend naar de schaatsers, priksleeën `Je moet er niet aan denken dat deze activiteiten in de toekomst niet meer kunnen gebeuren. We hebben nog maar enkele jaren de tijd om de klimaatverandering te stoppen. Daarna wordt het onbeheersbaar en is het onomkeerbaar. De toekomst voor de generaties na ons staat op het spel. `

Maar wat kan de gemiddelde burger in Langedijk hieraan doen?
Heel veel, bv consuminderen. Zuinig met water en elektriciteit, meer isoleren, minder vlees eten, meer fietsen, minder auto rijden. En nadenken over of we alle consumptiegoederen wel nodig hebben: er is veel onnodige rommel.``

Ben je hier optimistisch over?
Ja, ik heb vertrouwen in de daadkracht en gezond verstand van burgers. En de huidige kredietcrisis is een goede aanleiding om na te denken over hoe onze toekomst eruit moet zien en over ons eigen bijdrage hieraan!

Nog iets toe te voegen?
Ja, de sfeer op het ijs is uitstekend: lekker sociaal. En ik ga voorstellen om `doorschaatsbaarheid` in ons volgende verkiezingsprogramma op te nemen, want al die wakken onder de bruggen zijn het enige minpuntje …..