Het NHD van 18 september 2019 schrijft in haar krantenartikel "Ze willen de  grootste blijven" over meningverschillen in de regionale VVD over de voorgestelde fusie tussen Heerhugowaard en Langedijk. Voor de raadsfractie van GroenLinks Langedijk reden om bijgaande raadsvragen aan het college van B&W gemeente Langedijk te stellen.
GroenLinks is zeer onaangenaam verrast door de volgens haar feitelijk onjuiste informatie, die dhr. Hoekstra (VVD fractievoorzitter in de gemeenteraad van Heerhugowaard) verspreidt over de financiele positie van Langedijk, de  beoogde fusiegemeente.

De provincie Noord Holland heeft in haar zojuist verschenen "hoe deed jouw gemeente het in 2018" over Langedijk de volgende opmerkingen over de  financiele positie van Langedijk:
Dit gaat goed:

• De begroting 2018 was structureel en reëel sluitend.
  • De weerstandscapaciteit was toegenomen.

De volgende verbeterpunten worden door de provincie genoemd:
Dit kan beter:

• Het inzicht in de ontwikkeling van de structurele begrotingssaldi.
  • Het beheer van de kapitaalgoederen.

GroenLinks dringt er bij het college van B&W van Langedijk op aan snel met een duidelijk antwoord over de daadwerkelijke financiele positie van  Langedijk. GroenLinks zal zich bij de besluitvorming over dit voor de bewoners van Langedijk en Heerhugowaard belangrijke en ingrijpende besluit over de bestuurlijke toekomst van beide gemeentes op verifieerbare feiten blijven baseren. Daarbij laat GroenLinks zich niet verleiden tot stemming- en bangmakerij.

Raadsvragen