Op 11 maart is tijdens de raadsavond gesproken over het opstarten van een nieuw bestemmingsplan voor Noord- en Zuid-Scharwoude.

Aan de orde kwamen het stellen van kaders, het werkproces (startnotitie) en het nemen van een voorbereidingsbesluit voor het plan.

Het nieuwe bestemmingsplan is voornamelijk conserverend van aard; d.w.z. de huidige situatie blijft (grotendeels) gehandhaafd.
Daarnaast wil het college dat het nieuwe plan ook flexibel in gebruik zal zijn. Hierin is GroenLinks het oneens met het college.
GroenLinks vindt dat een bestemmingsplan aan moet geven wat gewenste en niet gewenste ontwikkelingen zijn; het moet maximale rechtszekerheid bieden voor burgers en voor de gemeente.
Het uitgangspunt “flexibel in gebruik” past hier naar onze visie niet in.
Wij willen maximaal bestemmen en minimale wijzigingsbevoegdheden.
Het kan niet meer zo zijn dat de inkt van het bestemmingsplan nog niet droog is, en er worden al andere totaal afwijkende voorstellen door het college gemaakt. Helaas hebben we hier voldoende voorbeelden van; zoals het Bestemmingsplan Buitengebied waarbij binnen enkele maanden na vaststelling compleet andere plannen (locatie Eecen) worden gepresenteerd.
Burgers moeten ervan uit kunnen gaan dat wat is vastgesteld ook zo blijft. Een bestemmingsplan biedt rechtszekerheid aan burgers, is helder en eenduidig interpreteerbaar.
Een amendement van GroenLinks om de zin “flexibel in gebruik ” te verwijderen is helaas niet overgenomen.

Wel is door het college op voorstel van GroenLinks naar de Raad de toezegging gedaan een extra zitting in te lassen waarin burgers die bezwaar maken in overleg kunnen gaan met de (burger) raadsleden en gehoord kunnen worden.
Deze communicatiemogelijkheid was n.l. niet meer wettelijk noodzakelijk.