Bij de bespreking van het Bestemmingsplan Westerdel is, tijdens de discussie over de wenselijkheid van ondertunneling van de westelijke Randweg tbv de langzaam verkeersdeelnemers vanwege het college toegezegd dat voor de fietsers en voetgangers van en naar Westerdel een inherent veilige passage over de langs het projectgebied gelegen gebiedsontsluitingweg, Westelijke Randweg, gerealiseerd zal worden.
Er is gekozen voor de aanleg van twee "ovatondes" waarbij het kruisende snelverkeer voorrang heeft op de langzame verkeersdeelnemers. Buiten de veilige opstel (ruime en overzichtelijke) mogelijkheid voor de voetgangers en fietser zijn er geen aanvullende (oversteek) voorzieningen voor de langzaam verkeersdeelnemers.
- Wordt de huidige situatie als veilig voor de langzaam verkeersdeelnemer beoordeeld?
- Wat is de reden dat de standaardvoorziening bij kruising van voetgangers en snelverkeer: het (goed herkenbare) zebrapad niet is toegepast?
- Wat is de reden dat afgezien is van een verkeerslichtinstallatie bij de voetgangersoversteekplaats(en)?
- Wat zijn uw overwegingen geweest bij de keuze van de gekozen verkeerstechnische oplossingen ten behoeve van de verkeersdeelnemers die de Westelijke randweg moeten kruizen om bij de(school)voorzieningen te komen?
- Voldoen de door u gekozen verkeerstechnische oplossingen aan de richtlijnen en voorschriften, zoals die o.a. gegeven worden in de Factsheets van de SWOV, voor duurzaam veilige inrichting voetgangers oversteekplaatsen bij gebiedsontsluitingwegen?
- Welke aanvullende maatregelen zijn gewenst en mogelijk , waardoor wel aan de richtlijnen en geldende voorschriften voldaan gaat worden?
U kunt hierbij denken aan alom toegepaste maatregelen waardoor de DV-VOP beter herkenbaar wordt voor de bus-, vrachtwagen- en autobestuurder en motorrijder, verkeersremmende voorzieningen, een infrastructurele oplossing, de fiets- en voetgangersbrug of plaatsing van verkeerslichten.