Een rustige raadsavond. In de fora een toelichting van de directeur Werkgemeenschap Noord Kennemerland (WNK)op de Werkbegroting 2011, Plan van aanpak Dorpsgericht samenwerken, Bezuinigingen GGD, Cultuurhistorie, bestemmingsplan bedrijventerrein Breekland Berrie, grondexploitaties VLOW, financiële verantwoording fracties, Cultuurnota en Beleidsnota Cultuurhistorie.

De laatste 3 onderwerpen werden als hamerstuk in de raad afgerond.
Opmerkelijke actie van de VVD: omdat ze de procedure niet goed hadden begrepen en zij pertinent niet mee wilden stemmen over de Financiële verantwoording van de fracties  (?), verlieten zij de zaal bij de stemming over –dan maar- alle hamerstukken.

Het plan van Aanpak Dorpsgericht samenwerken werd eveneens afgerond in de raad. GroenLinks was verheugd over de raadsbrede ondersteuning en wenst DGS veel succes. De Pvd A complimenteerde alle actief betrokkenen bij dit proces.

De Werkbegroting 2011 WNK kent een bezuiniging van 5%. De positie van mensen die bij de WNK werken mag niet in gevaar komen. Geruststellend is de situatie niet; de grote rijksbezuiningsdoelstellingen moeten nog komen (het zuur na 2 maart? ) en kwetsbare mensen dreigen in de knel te komen.

Bestemmingsplan Breekland Berrie, die een uitbreiding inhoudt van het bedrijventerrein Breekland, vertoonde fouten in haar ontwerp. Inbreng van GroenLinks werd geïnspireerd door  ons verkiezingsprogramma Groen Grenzen stellen. Waarom nieuw groen gebied verstedelijken als  driekwart van Breekland nog leeg ligt. En àls groen gebied wordt verstedelijkt dient op z’n minst -conform  provinciaal beleid- compensatie elders plaats te vinden: rood voor groen!

VVD-vragen over vermeende toezeggingen van wethouder van Schoorl aan SV Vrone. Die toezeggingen  bleken er dus niet te zijn.
N.a.v. de andere VVD-vragen over de weigering van vdHeerik om de overeengekomen samenwerkingsovereenkomst te tekenen (de heer vdHeerink wil 24 uurs zondagsrust rond zijn gebedshuis Winkelcentrum Broekerveiling) , moest de VVD er tot 2x toe opgewezen worden dat de positie van de gemeente geschaad kon worden door hun gedrag.