Gebruikelijk tijdens de eerste raadsavond van het nieuwe jaar is de Nieuwjaarspeech van de burgermeester. Twee opvallende punten hieruit: de kritische woorden aan het adres van de gemeente Alkmaar (een beetje meer eensgezindheid uitstralen als regiogemeenten) en het z.g. 9-puntenlijstje (9 onderwerpen waarbij de gemeente een eigen koers kan varen, zoals bv het inzetten op een volledige bovenbouw voor voortgezet onderwijs, het versterken van de Geestmerambacht en het stoppen van “de verstening van de voortuinen”).
Nestor Hans de Graaf prees het gezamenlijke optreden van oppositie en coalitie tijdens de begroting en zag dit als goed uitgangspunt voor de toekomst.

Herbenoeming
Verder werd door de raad tot  herbenoeming voor 6 jaar van burgermeester Cornelisse besloten en kwamen twee  moties van de CU en CU/VVD aan de orde. Beiden over onderwerpen waaraan door het college al wordt gewerkt, nl het Klimaatbeleidsplan en Integrale Veiligheid. Uiteraard wordt door wethouder Schrijver de plaatsing van elektrische oplaadpunten in Langedijk meegenomen, alleen niet te realiseren voor 1 april; wel komt er dit jaar een integraal plan. De motie CU/VVD over aansluiten bij Burgernet (betrekken door politie van burgers bij opsporing) werd aangenomen met 12 stemmen voor en 9 tegen.

Geestmerambacht
In forum 1 werd de notitie van het college over delegeren van bevoegdheden naar de bestuurscommissie Geestmerambacht  tegengehouden en als nader te bespreken aangegeven. Zeggenschap over wat er gebeurt op het grondgebied van Langedijk hoort bij de raad te liggen.
Tevens werd door de fracties van GroenLinks en VVD afgesproken gezamenlijk met een voorstel  te komen over grondprijzen en sociale woningbouw.

Balkenende-norm?
Opvallend was de houding van de PvdA bij de bespreking aanbesteding accountantsdiensten. De door de eigen (ex) partijleider Bos geïntroduceerde “Balkenende-norm”(bestuurders in semipublieke sectoren verdienen niet meer dan E 225.000) werd door de PvdA als “niet van deze wereld” neergezet.
Overigens was het merendeel van de partijen het hiermee eens. Hopen blijkbaar allemaal nog eens meer te verdienen dan die schamele E 225.000,= …..

Dorpsgericht SAMENwerken
In forum 2 werd een hele avond gepraat over Dorpsgericht samenwerken. Het Dorpsplatform als instrument om burgers te betrekken bij hun eigen directe leefomgeving. Dat elk platform een onafhankelijke en neutraal opererende voorzitter moet hebben is voor iedereen wel duidelijk.  De discussies gaan vooral over de afbakening – welke onderwerpen wel en welke niet – en over de rol van de 2 bestaande dorpsraden in Broek op Langedijk en Sint Pancras: waar de ene dorpsraad (Broek op Langedijk) graag als deelnemer in het dorpsplatform de rol van dorpsgericht samenwerken op zich wil nemen, ziet de andere dorpsraad (Sint Pancras) het dorpsplatform als een werkgroep van de dorpsraad. Het  onduidelijke taalgebruik van wethouder Van Schoorl leidde daarnaast bij velen tot  “opperste verwarring”. Er ligt een uitdaging om de volgende keer dit voor iedereen helder af te ronden!

Rituele offerplaatsen?
Efficiënt ging het in forum 3. De nota Externe Veiligheid werd binnen 5 minuten afgerond en kon als hamerstuk door naar de raad.
Enthousiasme over de Beleidsnota Cultuurhistorie Langedijk. Maar liefst 65 punten werden door de vereniging Regionale Archeologie Geestmerambacht (RAG) ingebracht en verwerkt.
De historie van Langedijk gaat tot in de prehistorie. Wat te denken van rituele offerplaatsen in De Druppels?  Vindplaatsen uit ijzer- en bronstijd? ( zie ook de tentoonstelling in de hal van het gemeentehuis).
Dit te duiden, levend te houden èn te behouden is de uitdaging.