Twee burgers waren uitgenodigd als “gasten van de Raad” , o.a. voor het bijwonen van de raadsvergadering. En deze vergadering werd een “bijzondere”.
Belangrijkste item: het vaststellen van het Definitief Ontwerp (DO) Maatwerkweg.
Lang verhaal kort: het ontwerp verdween in de prullenbak. Dankzij de inzet van VVD, CDA, CU en (coalitiegenoot) Dorpsbelang.

Waar gaat het om?
Het (meerderheids) uitgangspunt bij het vaststellen van de kaders voor de Langedijkse wegen was: “50 km waar het kan, 30 km waar het moet”;  plus het vastgestelde Verkeers- en Vervoersplan (VVL)
Nu blijkt dat 50 km op de Bovenweg en Voorburggracht niet haalbaar is.
Voor GroenLinks geen verrassing: al vanaf het begin was duidelijk dat de wegen in het dorp erfontsluitingswegen zijn, dat  er geen ruimte is voor verbreding en aparte fietspaden en dat geluidsnormen niet gehaald kunnen worden.  Kortom:  dat er op een veilige manier geen 50 km kan worden gereden in de bebouwde kom.

Spreken met twee monden
De uiteindelijke ontwikkelde Maatwerkweg heeft een 30 km  snelheid als uitgangspunt (overigens zonder de daarbij behorende Duurzaam Veilig inrichting).
En daarvan krijgen een aantal partijen (VVD, CDA, CU en nu dus ook Dorpsbelang) stuipjes: als er geen 50 km gereden kan worden –zeggen zij- komt de vlotte doorgang èn bereikbaarheid van de ondernemers in het geding.
Kijk maar naar de email van de Algemene Ondernemersvereniging Langedijk (AOL). Dezelfde AOL overigens die lid was van de klankbordgroep die heeft meegewerkt aan het ontwerp;  en die zich kon vinden in het ontwerp. Onze conclusie: de AOL spreekt met 2 monden en sommige raadsleden lopen aan de leiband.

Grote woorden werden gebezigd.  “Het college moet beter luisteren naar de burger”, aldus VVD.  “het is weinig maatwerk met maar één snelheidsregime van 30 km”, aldus CDA. “Dit is geven van schijnveiligheid. Is de politiek hier nu te laf of te dom?” vroeg HvL/D66 zich af. “Of hebben we nu door deze 4 partijen een nieuw verkeerskundig bureau?”. Van de inbreng van burgers wordt een lachertje gemaakt."
Dorpsbelang vond het doorstromen van verkeer op de Voorburggracht belangrijk en de PvdA “zit u voor het algemene belang of voor het ondernemersbelang?” wilde met haar motie “het onverenigbare verenigen”. 
Kleurrijk vond het kwalijk dat de AOL niet eerder aan de bel trok en betreurt dat burgers in diskrediet worden gebracht. GroenLinks sprak van “veel ontwerpen en weinig uitvoering“ en snelheidsverslaafden” in de raad”. 

Al met al verdween de inhoud   langzaam naar de achtergrond , werd een slordig aangepaste motie ingediend waarbij al het nog beschikbare geld naar de Bovenweg gaat, “wordt die soms van goud? (PvdA) en werd de Voorburggracht  Oudkarspel zo maar even afgevoerd. Of de subsidies nu wel of niet doorgaan werd niet duidelijk. Kortom:  een weinig verheffende raadsavond.
En nu maar hopen dat de “gasten van de Raad” niet voor altijd zijn afgehaakt….

Wat vindt GroenLinks?
De gemeente Langedijk heeft zich 15 jaar geleden gecommitteerd aan de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Hierin krijgt de veiligheid van voetgangers en fietsers de hoogste prioriteit. Dit uitgangspunt  blijft onze grootste prioriteit: de inwoners moeten zich veilig op straat en van en naar scholen kunnen begeven;  doorgaand (sluip) verkeer dient zo snel mogelijk naar de randwegen geleid te worden en de wegen dienen zodanig ingericht te zijn dat te hard rijden wordt ontmoedigd.
De Maatwerkweg-oplossing is een compromis tussen de VVL-uitgangspunten veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid; ook een compromis voor GroenLinks: het was een paar keer slikken.
Het is triest nu te constateren dat partijen (burgers, verenigingen, ondernemers) tientallen jaren bezig zijn geweest om te komen tot een oplossing en dat deze om kortstondig politiek gewin wordt afgeserveerd.