Glijdende sluitingstijden
Veel publiek voor het onderwerp horeca en glijdende sluitingstijden, waaronder veel omwonenden van de horeca locaties. O.a. veel zorg over de mogelijke toename van overlast. Proeven in het land geven aan dat –daar waar glijdende sluitingstijden- worden gehanteerd- de overlast drastisch vermindert.
Reden voor GroenLinks het vertrouwen te geven aan ondernemers en college. “Je gaat toch niet naar een kroeg om te zuipen, maar voor de gezelligheid”, aldus Klaas Zwart.
Door burgermeester Cornelisse is toegezegd dat de door omwonende genoemde randvoorwaarden in de proef worden betrokken, wat de motie van GroenLinks hierover overbodig maakte.
En natuurlijk zijn ook wij benieuwd hoe “goed nabuurschap” door alle betrokkenen wordt ingevuld, zodat sancties niet nodig blijken te zijn.
Structuurvisie deel B
Dit is de ruimtelijke invulling van de leidraad van deel A; uiteindelijke zijn beide delen richtinggevend voor de (concept) Structuurvisie 2010 – 2030. Hot item hierbij vormen de genoemde woningaantallen; voorzien wordt een totaal van 1375 woningen, 200 inbreiden in het lint tot 2020 en daarna moeten er 1100 woningen in en aan het lint worden gebouwd.
De woningmarkt is sterk in beweging, er is grote behoefte aan betaalbare huur- en koopwoningen, met name voor starters en ouderen, na 2040 krimpt in ieder geval de bevolking van Noord Holland.
Reden genoeg voor GroenLinks om terughoudend te zijn in het afgeven van aantallen nieuw te bouwen woningen, teneinde nieuwe uitleglocaties in Langedijk te voorkomen.
Helaas werd ons amendement door de meerderheid (12 tegen 8 stemmen) verworpen.
Nieuwe oostelijke ontsluiting Sint Pancras?
Opvallend tijdens het forum was de reactie van wethouder Westerkamp op ons voorstel nav de verkeersstudie naar de gevolgen van de komst van het nieuwe ziekenhuis en de woningen in de Broekhornpolder te Heerhugowaard. Het college denkt aan een nieuwe oostelijke ontsluiting Sint Pancras.
“Vanzelfsprekend” werd er door de wethouder van uitgegaan dat zowel de inwoners van de Broekhorn als de inwoners van de nieuwe wijk Vroonermeer Noord de sluiproute door Sint Pancras zouden nemen.
Vooralsnog houdt GroenLinks vast aan de uitgangspunten van het Verkeers- en Vervoersplan, nl het verminderen en ontmoedigen van niet bestemmingsverkeer!
Groene energie
Positief stond het college wel tegenover ons voorstel zonne-energie te verbreden naar groene energie (zon, wind en bio) en de ambitie energieneutraal in 2035 op te nemen in de Structuurvisie.
Eveneens zal een ecologisch visie worden opgesteld.
Justerland?
Het theaterpark Justerland wil zich vestigen in de Geestmerambacht. Het bestemmingsplan laat dit niet toe: er mag niet nieuw gebouwd worden in deze groene long en het gebied dient openbaar toegankelijk te blijven.
De bestuurscommissie van de Geestmerambacht staat echter positief tegenover het plan; brengt geld in het laatje (hoeveel kregen we niet te horen…)
Reden dus voor een charme offensief van de stichting Justerland; en natuurlijk is het een sympathiek voorstel, maar wat bedoeld is als een groene long voor een verstedelijkt gebied dient als zodanig beschermd te worden; tegen economische uitnutting.
Je kunt het maar eenmaal weggeven.
Geen OZB verhoging.
In de besproken notitie Lokale heffingen is door het college voorgesteld de honden-, toeristen- en forensenbelasting af te schaffen en de OZB belasting hiermee te verhogen.
Geen goed idee, vond de meerderheid van de raad en ook wij. De motie van CU, VVD, CDA en Dorpsbelang werd met 14 tegen 6 stemmen aangenomen.