Teleurgesteld is onze fractie dat de LangedijkerPas (LP) op verzoek van wethouder Schrijver van de forumagenda gehaald is; aanleiding hiervan was een vlak voor het forum uitgereikte brief van de Cliëntenraad (zie bijlage).

Wethouder Schrijver wil inhoudelijk nog niet op de brief reageren: “Er lijken bij de Cliëntenraad wat misverstanden te zijn over de LangedijkerPas. Die wil ik in een gesprek met hen graag ophelderen”.

GroenLinks hecht veel waarde aan deze pas; zij stond ook in haar verkiezingsprogramma.

De pas bestaat uit twee delen:

• alle mensen met een minimuminkomen krijgen vouchers (een persoonsgebonden budget) waarmee ze kunnen participeren in de samenleving. De hoogte van het bedrag varieert naar de gezinssamenstelling, maar bedraagt gemiddeld zo’n 470 euro. Lidmaatschap van een sportvereniging kan ermee betaald worden, een bibliotheekkaart, een abonnement op een krant, de kosten voor de muziekschool, zwemles voor de kinderen, etc., etc.. Het budget is even groot als het bedrag dat nu ontvangen wordt voor maatschappelijke participatie.
  • Daarnaast is er de kooppas voor iedereen, die gratis is voor Langedijkers met een minimuminkomen. Met de kooppas (prijs ca. € 10,00) krijgen mensen korting bij instellingen, bijvoorbeeld het museum of het theater en bij winkels.
    Ook voor diegenen die de pas kopen is het voordeel soms heel welkom.

Vergeet niet dat door dit kabinet er veel mensen bijna op het minimum  komen doordat ze net buiten een kwijtscheldinggrens vallen, door hoge schulden, door het verhogen van de zorgpremie en de eigen bijdrage in de zorg  en wat er misschien nog meer op ons afkomt.

Maar niet alleen voor de pashouders is het leuk, ook voor de betrokken ondernemers waar je korting krijgt, levert het positieve naamsbekendheid op.
Niet voor niets wordt er gezegd dat de Nederlander zuinig is en met deze pas koop je natuurlijk makkelijker bij de ondernemer die hierbij is aangesloten.

De belangrijkste punten nog even op een rij:

• De LP is belangrijk in deze tijd van crisis en bezuinigingen
  • Kinderen en volwassenen kunnen lid worden van o.a. een sportvereniging. Het sociale element is hierbij even belangrijk als de gezondheid.
  • De LP is er voor iedereen. Heel belangrijk in deze tijd. Anders moeten verenigingen hun contributie verhogen om de kosten te financieren. Meer leden meer inkomsten.
  • Bedrijven willen in deze tijd van recessie graag meedoen om het hoofd boven water te houden.
  • Belangrijk is het groeimodel met steeds meer onderdelen die onder de LP komen te vallen
  • Het minimabeleid blijft overeind. Met de pas wordt het minimabeleid versterkt.
  • Er gaat geen cent vanuit het minimabeleid naar de organisatie van de LangedijkerPas.

De invoering van de pas staat gepland voor 1 januari 2013. Dat is ons eigenlijk al te ver. GroenLinks hoopt op een snelle besluitvorming rond de invoering.