Door het college is een startnotitie gemaakt over het te maken Verkeers- en Vervoersplan van Langedijk.

Het college wil –voorafgaand aan het maken van het definitieve plan- uitspraken van de raad over de beleidsuitgangspunten en over een hoofdstructuur.

Door ons burgerraadslid Tiny Zandbergen is tijdens de start van de meningsvormende fase over de startnotitie op 8 april j.l. de hierna volgende bijdrage uitgesproken.

Voor ons liggen de uitgangspunten van het Verkeer en Vervoersplan.
Ik wil beginnen met een compliment richting college over het betrekken van burgers bij deze discussie en een compliment richting deze burgers die vaak op serieuze en zorgvuldige wijze hun betrokkenheid met het onderwerp “verkeer” hebben laten zien. Gedegen stukken en een brede visie/onderbouwing, mijn complimenten hiervoor.

Doelstelling en stellen van prioriteit
Door het college is gekozen voor de volgorde veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Nadrukkelijk in die volgorde. Wij onderschrijven deze volgorde van toetsing van harte.
Wij vinden het echter jammer dat het college die eigen doelstelling gelijk al ernstig verzwakt door deze te relativeren met: Dit betekent niet dat veiligheidsbelangen altijd prevaleren boven andere belangen.
Juist als gekozen en afgewogen moet worden is naar ons idee de kaderstelling “prioriteit voor veiligheid” van doorslaggevend belang.
Juist als het om kiezen gaat, moet en kan men niet halfslachtig zijn. Door de mogelijkheid andere prioriteiten te kiezen, ondergraaf je in feite de eigen doelstelling van “veiligheid weegt het zwaarst”

Hoofdstructuur
In een van de vorige vergaderingen werd verzucht dat het wel leek dat het om een bereikbaarheidsvisie ging, bij het benoemen van de zeven maatregelen voor de hoofdstructuur.

• Sluipverkeer
GroenLinks wil hier een visie of maatregel aan toevoegen. En dat heeft betrekking op het sluipverkeer. Wij zien dit als een van de belangrijkst knelpunten en risico’s bij veiligheid in de dorpen. Ook door het college wordt verschillende malen de dreiging van veranderend sluipverkeer genoemd. En dan bedoel ik het verkeer dat van noord naar zuid of van oost naar west door het dorp rijdt, en daar niet haar bestemming heeft.
Naar ons idee moet dit verkeer worden ontmoedigd; het moet zodanig onaantrekkelijk worden gemaakt dat het sneller is om te rijden.
Anders zal door opwaardering van de uitvalswegen het verkeer alleen maar toenemen; er zullen fysieke maatregelen (drempels, versmallingen, palen, eventueel knippen, verkeerslichten) genomen moeten worden.

Wij stellen dan ook voor, om als extra uitgangspunt te nemen het verminderen en ontmoedigen van sluip- en transitieverkeer.

Wij onderschrijven nadrukkelijk niet het uitgangspunt van het college dat regioverkeer uit Koedijk en Alkmaar-Noord geen sluipverkeer is. Ook dit is sluipverkeer als het niet haar bestemming heeft in Langedijk.
Het verminderen van sluipverkeer kan bv door het creëren van een ruit met een kruis, waarbij vanuit de verschillende vakken de het verkeer via de korts mogelijke route het dorp wordt uitgeleid naar de randwegen; dit zal dienen te gebeuren door een slimme inrichting (is uitvoering).

Belangrijk is dat de veiligheid binnen het dorp naar onze visie op nr. 1 staat. O.a. de dagelijks 10.000 verkeersbewegingen van schoolkinderen binnen het dorp vragen hierom, maar ook de leefbaarheid van andere bewoners.
Naar aanleiding van de beantwoording van het college heb ik ook gegoogleld van de Laan van Tata in Alkmaar naar de Zuid-Tangent.
De kilometers kloppen; echter als je in Heerhugowaard een straat 100 meter lager aanklikt wordt de snelste route opeens via de Nollen en niet meer via de Uitvalsweg.
Samenvattend: ons voorstel is een 8e of eigenlijk1e punt toe te voegen: Het verminderen van transitie en sluipverkeer. Hiertoe zal een motie/amendement worden voorbereid.

• M.b.t. De Dorpsstraat als fietsstraat:
We onderschrijven het principe van de auto die zich als gast gedraagt op een fietsers- , maar ook nadrukkelijk wandelaarsroute.

• Voorburggracht en Bovenweg
Echter ook op de Voorburggracht en de Bovenweg is de veiligheid van fietsers naar onze mening prioriteit en dan vooral rond de scholen.(zie ook de aangenomen motie van GroenLinks uit 2004!). Ook hier dient de inrichting zodanig te zijn dat niet hard kan worden gereden.
In een van de bijdragen van burgers stond dat veiligheid en snelheid niet bewezen iets met elkaar hebben. Wij denken hierin simpel: als je hard rijdt zijn de gevolgen ernstiger dan als je zacht rijdt. Dit maakt het verschil tussen letsel en ernstig letsel. Snelheidsverlaging is veiligheid voor met name al die schoolkinderen en andere fietsers.
Vraag: bent u bereid voor de bevoorrading van winkels en bedrijven op de Dorpsstraat, Voorburggracht en de Bovenweg zogenaamde venstertijden af te spreken, waarbij bij aanvang en uitgaan van scholen vrachtwagens (zwaarder dan 7,5 ton) niet welkom zijn in dit gebied? Amendement/motie.

Wat ons betreft blijft de Voorburgracht -en dat is ook de realiteit- een erfontsluitingsweg. En zal deze ook als zodanig via Duurzaam Veilig dienen te worden ingericht. Wij onderschrijven de voorgestelde maatwerkoplossing niet.

• Aansluitingen provinciaal wegennet
- Kruispunt N504 en Voorburgracht
Onze visie op lange termijn is de keuze voor een tunnelbak.

- Kruispunt Dorpsstraat – N504:
Accoord afsluiting voor doorgaand autoverkeer

- Oostelijke ontsluiting: Uitvalsweg Broek op Langedijk
Enige jaren geleden is door bewoners uit Broek massaal de raadsvergadering bezocht, met groene en rode kaarten. Ook toen was de aanleiding het voornemen om de Uitvalsweg op te waarderen.
13.000 verkeersbewegingen en naar verwachting 28.000!; wij hoeven niet te tellen om te weten dat die niet allemaal uit Langedijk komen.
Je hoeft ook geen deskundige te zijn om te constateren dat de Uitvalsweg hier niet op uitgelegd is; simpelweg te smal en geen nieuwe brug mogelijk.
Er zijn nieuwe mogelijkheden nu de gemeente Alkmaar een 2e ontsluiting van de Beverkoog wenst; doortrekking naar St. Pancras, mits ook aangesloten op de N242, is dan een optie. Hierover wordt samen met het CDA een motie ingediend.
Naar aanleiding van de beantwoording van het college heb ik ook gegoogleld van de Laan van Tata in Alkmaar naar de Zuid-tangent.
De kilometers kloppen; echter als je in Heerhugowaard een straat 100 meter lager aanklikt wordt de snelste route opeens via de Nollen en niet meer via de Uitvalsweg. Verkeersremmende maatregelen zullen dit effect verder versterken.
Kortom: wij kunnen ons niet vinden in het voorstel opwaarderen van de Uitvalsweg.

- Ontsluiting Langedijk West:
De nieuw te bouwen wijk Mayersloot West 2 dient niet door een soort nieuwe Voorburggracht in 2-en te worden gedeeld, waarbij je de situatie creëert dat kinderen dagelijks deze weg moeten oversteken naar school.
Hierin kiest GroenLinks voor een omlegging van de Westelijke Randweg,
waarbij nadrukkelijk het mogelijke probleem van meer sluipverkeer op de Voorburggracht meegenomen dient te worden.