Het college van B&W van Langedijk heeft besloten om neveninkomsten van leden van het college van B&W niet te verrekenen en de achterliggende informatie daarover als
“vertrouwelijk” te bestempelen. Zie hiervoor punt 6 uit de Openbare besluitenlijst van 16 juli 2019.

Voor de fractie van GroenLinks reden om hierover schriftelijk vragen te stellen.

Volgens GroenLinks is dit in strijd met de wettelijke bepalingen zoals die vermeld staan in de Gemeentewet en het Rechtspositiebesluit Politieke Ambtsdragers. De wet en de regeling zijn hierin duidelijk: alle neveninkomsten van wethouders moeten openbaar worden gemaakt. GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat het college van B&W de wettelijk voorgeschreven bepalingen niet uitvoert. De Gemeentewet art 41b lid 4 is duidelijk: “Een wethouder die zijn ambt niet in deeltijd vervult, maakt tevens de inkomsten uit nevenfuncties openbaar. Openbaarmaking geschiedt door ter
inzagelegging op het gemeentehuis uiterlijk op 1 april na het kalenderjaar waarin de inkomsten zijn genoten.

Dit geldt eveneens voor de neveninkomsten van de burgemeester (art 67 vd Gemeentewet). De wethouders van de gemeente Langedijk hebben allen een voltijdaanstelling.

opm.
Het inkomen van een voltijd wethouder in de gemeente Langedijk:
- voor 30 juni 2018 € 88.409,86
- na 1 juli 2018 € 91062,20 per jaar.
Dit is inclusief 8% vakantietoeslag en 8,3% eindejaarsuitkering.