De fractie GroenLinks in de gemeenteraad Langedijk stelt raadsvragen aan het college van B&W over de activiteiten ten behoeve van Woningbouwlocatie Spoorstraat te Noord-Scharwoude. De vragen worden ingegeven door het feit dat er door het college op 12 november 2019 een besluit is genomen over de mogelijkheden het z.g. Wijmanterrein ten noorden van de N504 te herontwikkelen als woningbouwlocatie. Er dient daartoe een bestemmingsplan wijziging geïnitieerd te worden. Een bijkomende eis van het college is dat een tweede ontsluitingsweg gerealiseerd wordt. Die zou dan door het zg Dorpsbosje, dat destijds in het kader van een van de boomplantdagen in de 80 en 90er jaren door schoolkinderen beplant is, gerealiseerd moeten worden.

GroenLinks heeft moeten constateren dat de voorbereidingen voor het bouwen van de woningen ter hand zijn genomen door de beplanting en de bomen op en nabij de beoogde woningbouwlocatie rigoureus te kappen en te rooien. Voorzover GroenLinks heeft kunnen beoordelen, hebben deze voorbereidingen plaatsgevonden zonder dat daarvoor een omgevingsvergunning aangevraagd en verleend is. Het door het college genomen besluit roept enige vragen op, met name of en hoe de ecologische waarden van het beoogde woningbouwlocatie afgewogen is tegen de belangen van de projectontwikkelaar. In het college besluit wordt aangegeven dat de initiatiefnemer omwonenden en andere belanghebbenden, conform de geest van de Omgevingswet, bij de plannen moet betrekken maar wordt in het midden gelaten wie daartoe gerekend moeten worden.

Bijlage: raadsvragen conform art 35 Reglement van Orde

Bijlage: Beantwoording door college