Het Jeugdzorgplus-pakket is afgelopen jaar overgegaan naar Horizon. Bij de voorselectie voor de gunning van het Jeugdzorgplus-pakket in het najaar van 2018 is een mogelijk niet-professionele betrokkenheid gesignaleerd van betrokken personen. Hierdoor is de schijn gewekt dat Horizon een voorkeursbehandeling is gegeven.
De fractie GroenLinks in de gemeenteraad van Langedijk -evenals fracties in andere gemeenten in Noord-Holland Noord- hebben aan het college van B&W vragen gesteld over deze mogelijk niet-professionele betrokkenheid bij de voorselectie voor de gunning van het Jeugdzorgplus-pakket aan Horizon.

GroenLinks wil dat het college van B&W helderheid verschaft over de gevoerde procedure, de toepassing van de selectiecriteria en hiermede de schijn weg haalt dat de gunning van het Jeugdzorgplus-pakket voor de regio-gemeenten in Noord-Holland Noord aan Horizon op oneigenlijke gronden heeft plaats gevonden. Daarnaast heeft de fractie GroenLinks een aantal vragen over de uitvoering en voortgang van het aan Horizon gegunde zorgpakket in het kader van Jeugdzorgplus.Deze vragen worden vooral ingegeven door het feit dat het college van B&W de gemeenteraad niet op de hoogte houdt van ontwikkelingen, voortgang en uitvoering bij Horizon locatie Sint Antonius te Bakkum. Zoals in de gestelde vragen verwoord, bereiken ons verontrustende berichten dat jongeren met een Jeugdzorgplus beschikking buiten de regio doorgeplaatst worden en dat vrijheidsbeperkende maatregelen aan de op de locatie Bakkum verblijvende jongeren opgelegd worden. Deze kwetsbare groep jongeren verdienen een veilige omgeving in de instelling. Reden voor GroenLinks om hierover informatie en een onderzoek aan het college te vragen.

Bijlage 1 raadsvragen conform art 35 Reglement van Orde

Bijlage 2 Beantwoording door gemeente