Wethouder Jongenelen heeft deze week een memo naar de raad gestuurd. Hierin wordt medegedeeld dat de toezegging van de wethouder tijdens het forum op 15 januari 2019, bij bespreking van het raadsvoorstel "Tracékeuze project herstel verbinding Achterburggracht-Machinesloot", niet nagekomen kan worden. De toezegging van de wethouder was dat de raads- en burgerraadsleden de geactualiseerde ramingen van de kosten van het oostelijke tracé en van het westelijke tracé, die met de grootste zorgvuldigheid opgesteld zijn, in vertrouwelijkheid bij de griffie mogen inzien. Verschillende raads- en burgerraadsleden vingen deze week echter bot bij de griffie: het toegezegde overzicht was niet bij de griffie aangeleverd. Volgens de memo:"omdat het college nog moest worden meegenomen in de cijfers.”
In het forum op 15 januari heeft wethouder Jongenelen met klem benadrukt dat de geactualiseerde ramingen , zoals die ook in het collegevoorstel aan de raad zijn voorgelegd met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand zijn gekomen. De in het raadsvoorstel genoemde bedragen (€ 2.400.000,-- tot € 2.900.000,-- voor de oost-variant en € 1.500.000,-- tot € 2.100.000,-- voor de west-variant) zijn gebaseerd op een “zorgvuldige actualisatie” van de in 2012 bij het Masterplan Doorvaarbaarheid Langedijk opgestelde financiële paragraaf. In de financiële paragraaf hiervan worden voor de westelijke variant €a1.978.700,-- en voor de oostelijke variant € 1.766.500,-- als kosten genoemd. Een opmerkelijke kostenstijging bij de oostelijk variant en mogelijke kostendaling in de voorkeursvariant van de wethouder. Naar aanleiding van de memo heeft GroenLinks raadsvragen ingediend bij het college.

bijgevoegd: